Blog - Met hart voor Social Media

Omslagafbeelding Facebook Groepen

Je hebt het vast wel gemerkt: de omslagafbeelding van facebookgoepspagina’s heeft niet dezelfde maat als die voor een facebook bedrijfspagina. Hieronder vind je de maten die voor jou van belang zijn.

Voor groepsomslagen is de weergavemaat 820 x 333 pixels.

Om ervoor te zorgen dat je afbeelding scherp overkomt is het verstandig om ervoor te zorgen dat je ontwerp groter is. Ik heb gemerkt dat je het beste ontwerpt met als maatvoering 1920 x 1080 pixels

Het zichtbare deel is 1920 x 780 pixels. Plaats je tekst en afbeelding(en) steeds vanuit het midden van je omslag. Dan weet je zeker dat alles wat jij belangrijk vindt op elk apparaat goed zichtbaar is.

Video op Instagram

Hoe gebruik je Instagram Verhalen en video’s voor jouw bedrijf.

Geen idee hoe je Instagram video’s en verhalen maakt die jouw doelgroep aanspreken?

Ben je op zoek naar inspiratie?

In dit blog laat ik je een aantal manieren zien waarop je Instagram-video kunt gebruiken om je verhalen en tijdlijn te vullen met leuke en interessante inhoud.

 

Instagram Verhalen

Miljoenen gebruikers van Instagram bekijken elke dag Instagramverhalen. Deze verhalen staan maar 24 uur online. Daarna verdwijnen ze automatisch. Dit kan je gebruiken om de kijker het gevoel te geven dat ze NU moeten kijken, omdat ze anders te laat zijn. Gebruik daarom je verhaal om mensen naar je winkel, restaurant of sportschool te krijgen.

 

Zet tijdelijke aanbiedingen in je verhaal/storie

Omdat een verhaal maar één dag te zien is kun je dit goed gebruiken voor de promotie van heel tijdelijke aanbiedingen. Mensen zijn dol op bijzondere voordeeltjes, daar kan je dus goed op inspelen. Zet in een verhaal één artikel centraal en geef korting zolang als het verhaal online is. Je klant moet de video in de winkel kunnen laten zien. Om ervoor te zorgen dat jouw volgers je verhalen willen blijven zien doe je dit niet al te vaak, en zeker niet op vaste tijdstippen.

 

Inspiratie voor video’s op je tijdlijn

Video’s worden automatisch afgespeeld en kunnen maximaal 60 seconden lang zijn, waardoor ze de aandacht van je volgers vasthouden. Hoe langer de video, hoe sneller mensen afhaken.

Weet je niet wat voor video’s je wilt maken? Ik heb hier een paar ideeën voor je:

 

Zet je voorraad in de spotlights!

Ben je bloemist? Laat dan je leukste plant zien in meerdere bloempotten of maak een video terwijl je een boeket maakt. Als je kleding verkoopt maak je natuurlijk een paar foto’s van die bloes in wisselende combinaties. Sportschool? Een video van apparatuur is zo gemaakt. Of laat je zumba-instructeur een klein voorproefje geven.

Met jouw video geef je de kijkers een idee van hoe het product eruit ziet en welke opvallende functies er zijn. Denk eraan dat Instagramverhalen bedoeld zijn om je volgers het echte leven te laten zien. Let er daarom op dat je video spontaan is en er niet uitziet alsof je een heel script hebt geschreven.

 

Stel je medewerkers voor

Heb je de aandacht van je publiek kunnen trekken? Geef ze dan een kijkje in je winkel. Vraag je medewerkers of ze je kunnen vertellen wat hun werk is. Willen ze niet gefilmd worden omdat ze daar zenuwachtig van worden? Neem dan een paar actiefoto’s en gebruik die voor je verhaal.

 

Laat zien wat je hebt ingekocht

Laat zien hoe je je stellingen vult met je aanbiedingen, of je beste product. Van het magazijn tot de plank, inclusief stomen van de kleding of het uitpakken van het koffiezetapparaat.

 

Nodig een ander uit om je verhaal over te nemen

Verras je volgers door je verhaal door een ander te laten plaatsen. Vraag bijvoorbeeld je buurman (ook ondernemer) om in jouw zaak een video op te nemen, of een serie foto’s te delen. Wel met hem of haar in beeld natuurlijk. Een goede klant kan natuurlijk ook. Of je dochter, of je boekhouder. En nog leuker is het natuurlijk als je een bekende persoon (een influencer dus) kun inschakelen. Op deze manier laat je jouw content ook aan hun publiek zien en heb je “dus” en groter bereik.

 

Jouw producten in de hoofdrol

Breng je koopwaar op een speciale manier onder de aandacht. Als je een productvideo maakt, leg de nadruk dan op bijzondere onderdelen. Die mooie knoop op dat jasje, de spieren die aangepakt worden door dat apparaat. Als je elektronica of auto’s verkoopt kun je natuurlijk heel goed gebruik maken van de officiële video’s, maar het is leuker om jouw eigen showroom te gebruiken.

 

Maak zelf een instructievideo

Laat je klanten zien hoe je goed voor die mooie bos bloemen zorgt, of hoe je dat leuke jurkje moet wassen. Video’s hoeven niet heel lang te zijn. Echt, de 60 seconden die je maximaal hebt voor een tijdlijnvideo is ruim zat. Kijk maar hoe LG in deze video laat zien hoe je je data van een iPhone overzet naar hun telefoon: https://www.youtube.com/watch?v=Ff2WiTVnLA8

 

Maak korte reclamefilmpjes

Korte commercials op Instagram kunnen grappig, emotioneel of inspirerend zijn. Ze zijn een geweldige manier om je product op een leuke manier weer te geven. Een leuk voorbeeld is deze video van Hunkemöller met Doutzen Kroes in de hoofdrol: https://www.youtube.com/watch?v=yhL47SR63aI

 

Tips voor het maken van effectieve Instagram-video’s

 

Wees creatief

Een video hoeft er niet perfect uit te zien. Laat zien dat jij dit zelf doet, dat voelt “echter” dan een foutloos filmpje.

 

Gebruik tekst en ondertiteling

Veel gebruikers laten hun geluid uitstaan als ze social media gebruiken. Misschien omdat ze eigenlijk aan het werk zijn, of omdat ze anderen sowieso niet willen storen. Daarom is het belangrijk om ook tekst over je video te plakken, of er ondertitels onder te zetten. Zo komt je boodschap altijd over en blijven volgers toch kijken.

 

Maak nieuwsgierig met je titel

De titel van je video moet mensen prikkelen. Zorg ervoor dat hij de inhoud goed beschrijft, maar maak er geen hele roman van. Kort, krachtig en als het past LEUK. Opelnl doet het hier goed.

https://www.instagram.com/p/BaZE_XyjSqR/

 

Gebruik relevante hashtags

Hoe specifieker je hashtags zijn, hoe beter. Relevante hashtags maken het voor je doelgroep makkelijk om je berichten te vinden. Overdrijf het aantal hashtags niet, want dat maakt de tekst natuurlijk niet makkelijk leesbaar. De video van Opel Nederland hierboven heeft een goede titel, maar bereikt alleen Opel liefhebbers, of mensen die al nieuwsgierig zijn naar de Grandland. #Rijervaring #SUV #Bochtenwerk, #Bijtelling zijn allemaal hashtags waar rijders van andere merken in geïnteresseerd zijn. Denk daar dus goed over na. Takkenvrouwtje laat in de post hieronder zien hoe het ook kan. Zij heeft niet alleen #Valentijnsdag gebruikt, maar ook #Sieraad en #Liefde. Haar bereik is daardoor groter.

https://www.instagram.com/p/Bd-MSq5BI6u/

 

Let op wanneer je verticale video gebruikt

Voor Instagramverhalen is verticaal opnemen goed te gebruiken. Dit ziet er op smartphones heel natuurlijk uit. Het voordeel is dat je bezoekers hun telefoon niet hoeven te draaien tijdens het scrollen.

Bij losse video’s die als een bericht op je tijdlijn staan worden verticale video’s verkleind. Dat ziet er niet goed uit en kan ervoor zorgen dat je volgers die video snel voorbij Zonde van de tijd die jij er in hebt gestopt, dus.

 

Analyseer je gegevens

De links laten natuurlijk maar een paar voorbeelden zien. Wat voor deze bedrijven werkt, hoeft niet per se voor jou te werken. Je zult dat zelf moeten ontdekken. Bekijk regelmatig je statistieken en bepaal daarmee wat wel en wat duidelijk niet werkt. Pas daarna je strategie aan.

 

Tot slot:

En weet je wat nou zo leuk is? De meeste tips werken ook gewoon voor Facebook. Alleen zou ik daar geen hashtags gebruiken. Waarom niet? Omdat dat op Facebook nu eenmaal niet vaak gedaan wordt.

 

Veel succes met je Instagram (en Facebook)!

 

Recycling_Social_Media_Posts

Neem geen genoegen met een berichtbereik van 10%. Recycle!

Recycling_Social_Media_PostsNormaal gesproken zal minder dan 10% van je Facebook- en Instagrampubliek je berichten zien, en dan alleen als ze online zijn tijdens of kort nadat je hebt gepost. De meeste mensen nemen namelijk de tijd niet om helemaal naar beneden te scrollen. Als je dus de verkeerde tijd kiest voor het plaatsen van een post zullen ze jouw bericht dus overslaan.

 

Nu Facebook echt “like, deel en win”-acties gaat bestraffen wordt het nóg moeilijker om bereik te krijgen. Binnenkort schrijf ik een blog over welke berichten je kunt plaatsen voor meer interactie, maar nu eerst een snelle oplossing voor meer bereik van je bestaande posts.

Simpel

Daar is een makkelijke oplossing voor: recycle je berichten. Simpel gezegd: je bericht nog een (paar) keer plaatsen. Op andere dagen en tijdtippen. Elke keer dat je een post opnieuw plaatst, wordt deze door andere mensen uit je doelgroep bekeken. Dit betekent dat je gemakkelijk tot 10x meer likes kunt krijgen en dat je bericht vaker gedeeld wordt dan één keer posten.

Populaire berichten hergebruiken

Hou daarom een oogje op de berichten waar je volgers op gereageerd hebben. Als ze tijdloos zijn, kan je ze na een tijdje gewoon nog eens plaatsen.

Is het bericht toch tijdgebonden? Zet hem dan in je agenda om hem een jaar later nog eens te posten. Of maak een soortgelijk bericht dat past bij het jaargetij.

Overzicht

social_media_planner_secondantNog een voordeel van recycling? Je hoeft niet steeds weer nieuwe ideeën voor berichten te verzinnen: Als je een overzicht maakt met tijdloze berichten kun je er daar steeds weer op terugvallen.

Volg jij me al op Google+?

Instagram-hashtags-volgen

Nieuw sinds december 2017: Instagram hashtags volgen

Op Instagram volg je je vrienden en videomakers. Je ziet hun selfies, hun kerstmaaltijden, grappige video’s en de stockfoto’s die zij delen. Op je startpagina zie jij een paar voorgestelde berichten en andere intagrammers die jij zou kunnen volgen. Maar sinds begin december 2017 is er nog een mogelijkheid bij gekomen: Hashtags.
Je kunt ze volgen zodat je ook berichten en verhalen over een onderwerp op je startpagina ziet, die niet door jouw vrienden gedeeld worden.

Met hashtags volgen kan je de beste #U2-berichten of #makeover-handleidingen zien, ongeacht wie ze heeft geplaatst.

 

Facebook’s nieuwe missie

De hashtags op Instagram zijn een aanvulling op de nieuwe overkoepelende missie van Facebook om ‘de wereld dichter bij elkaar te brengen’. Net als bij Facebook’s Groepen kan je via hashtags volgen accounts ontdekken die anders buiten je eigen vriendenkring vallen. Of je vrienden nu een andere smaak hebben dan jij of dat je eens iets anders wilt zien dan hun selfies en toetjes, met hashtags volgen kan je je online wereld inrichting zoals jij dat wilt.

Deze wijziging zal jou als gebruiker zeker helpen om verder te kijken dan je eigen, hoe dan ook, beperkte sociale kring en informatie te vinden die aansluit bij jouw hobbies en interesses.

 

Hashtags in online marketing via Instagram

Deze uitbreiding helpt jou natuurlijk ook bij je online marketing. Zeker als jij jouw volgers zelf ook volgt: je ziet al snel welke hashtags zij gebruiken: je hoeft minder te raden naar de juiste zoektermen
De hashtags komen ook te staan in de profielen van jouw volgers, of van degenen die jij volgt. Maak daar dus ook gewoon gebruik van.

Klik op de hashtag en je kunt hem direct gaan volgen. Je krijgt dan ook een overzicht van de meest relevante berichten met die hashtag en wat verderop ook de nieuwste berichten.

Door deze hashtags ook in jouw berichten te plaatsen kom je weer sneller in het zicht én bereik je meer instagramgebruikers dan alleen jouw volgers.

 

Spam en ongewenste berichten op jouw tijdlijn

Instagram heeft een algoritme ontwikkeld dat de beste berichten voor jou selecteert aan de hand van meest recente berichten en ook op de kwaliteit van de berichten. Hoe dat laatste in zijn werk gaat? Geen idee. Instagrams ideeën over kwaliteit hoeven natuurlijk niet de jouwe te zijn. Je kunt er wel voor zorgen dat je bepaalde berichten vaker ziet door ze te liken.
En natuurlijk kan je wel zelf ongepaste berichten melden.

 

Om spam en aanstootgevende inhoud te verwijderen, gebruikt Instagram geautomatiseerde en handmatige systemen voor het markeren en het blokkeren van mensen die deze berichten plaatsen. Ze zetten honderden mensen in hun community operations-team in, die dag en nacht gebruikersmeldingen en geautomatiseerde rapporten nalopen.

 

Volgens het bedrijf hebben ze in de afgelopen paar maanden verbeteringen doorgevoerd in de manier waarop ze hashtag-inhoud verzamelen en rangschikken. Hiermee willen ze ervoor zorgen dat wat op de hashtag-pagina’s wordt getoond veilig is. Tegelijkertijd kunnen ze daarmee de trends in hashtaggebruik in kaart brengen.

 

Nu jij

Ik ben benieuwd welke hashtags jij gaat volgen, maar vooral ook welke hashtags jij wilt gaan gebruiken voor jouw online marketing!

Facebook en Instagram strafwerk

Het einde van “Like, deel, win”?

Secondant Facebook Instagram

Zoals je weet zien niet al jouw facebook- en instagramvolgers automatisch ál jouw berichten. Het is in Nederland zelfs zo dat een nieuw bericht tussen de 4 en 8% van jouw facebookvolgers bereikt. Alleen als er door deze volgers op je bericht gereageerd wordt zien meer mensen (weer een deel van hun volgers/vrienden) het. Facebook bekijkt hoeveel reacties er op een bericht komen en met Instagram doen ze hetzelfde. Als jouw berichten en foto’s veel reacties en likes krijgen en/of vaak gedeeld worden, beloont Facebook je: jouw berichten worden op meer tijdlijnen gezet. Daarom zie je ook zoveel bedrijven die gebruik maken van “Like, deel- en win-acties” en berichten met “tag iemand die…”. Dat lijkt dus een goede strategie. Maar let op:

 

“This Stops NOW”

Facebook vindt dat je op deze manier vals speelt. Daarom kondigde het bedrijf op 18 december 2017 aan dat Facebook- en Instagramgebruikers die dit doen binnenkort gestraft worden. De computers van Facebook zijn heel goed in het herkennen van dit soort berichten. Ze zetten hun kennis straks in om ervoor te zorgen dat nieuwe berichten juist aan MINDER mensen getoond worden als je deze tactiek blijft gebruiken. Dus: hoe vaker je de nieuwe regels overtreedt, hoe lager het percentage volgers dat jouw berichten ziet.

 

Time Out

Facebook en Instagram strafwerkVoorlopig zal Facebook je alleen een “time-out” geven. Als je je leven betert kun je, weer in een goed blaadje komen en wordt de straf afgezwakt.

 

Geen paniek!

Het nieuwe algoritme gaat niet per direct in. Je hebt nog even de tijd om je ingeplande berichten aan te passen. Maar wacht niet te lang, want de precieze datum is nog niet bekend. Dat kan dus per 1 januari zijn, of per 10 of 17 of… nou ja, je begrijpt me wel.

 

Veel succes! En als je vragen hebt? Stuur me een vraag via een Facebookbericht, gebruik de chat of schrijf een reactie hieronder.

Deel je facebookrecensie!

Wat goed! Je hebt op facebook een recensie gekregen van een klant. Maar wist je dat niet iedereen deze recensie zomaar ziet? Om het bereik te vergroten is het een goed idee om hem nog eens te delen op je pagina. En als je meerdere bedrijfspagina’s hebt deel de recensie dan ook op je andere pagina’s. Zo word het bereik een stuk groter!

Wil je weten hoe je dat doet? Downlad dan mijn gratis infographic!

Facebook recensie infographic

Niche? Welke niche? Ik héb geen niche.

Kies je niche. Een van de eerste dingen die je leert als je begint met ondernemen is dat je moet kiezen. Je hoort je aanbod samen te stellen van werk dat jij leuk vindt. Je klanten te zoeken waar je het liefst mee samenwerkt.

 

Ja, ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik vind zoveel dingen leuk en interessant of fascinerend. Niet alleen alle onderwerpen, ook alle soorten mensen zijn leuk. Man of vrouw, introvert of extravert, zakelijk, creatief, een mix. Kom maar op, ik ben er voor je. Ik leer van jou en samen groeien we door het bij elkaar leggen van onze kennis en ervaring.

 

Ik weet ook wel dat het makkelijker is om samen te werken met steeds hetzelfde type mens, of aan hetzelfde onderwerp. Makkelijker wel, maar geeft het mij ook voldoening? Ik denk het niet. Sterker nog, ik denk dat alles en iedereen met elkaar in verband staat en wat ik bij de ene werkgever/klant/opdrachtgever heb geleerd of heb afgeleerd mij sterker maakt voor de volgende.

Ik werk graag met schema's

Iedereen die mij kent weet dat ik behoorlijk eigenwijs ben. Als er waarheden als koeien worden verkondigd vraag ik mezelf toch steeds af of dit wel echt zo is. Wil steeds meer weten en zoek zoveel mogelijk uit. Zo ben ik altijd al geweest en nu ik 50 word denk ik niet dat ik nog veel zal veranderen. En eerlijk gezegd wil ik dat ook niet.

 

Na mijn opleiding heb ik bij heel veel verschillende bedrijven en in heel veel verschillende branches gewerkt. Ik zat bij ICT-ers, bij wijnverkopers, bij advocaten, bij overheden, bij uitgeverijen, bij margarinefabrieken, verenigingen, noem maar op. Overal leerde ik nieuwe dingen, maar ik verbeterde ook oude gewoontes. Wil je weten wat ik allemaal heb gedaan de afgelopen 30 jaar? Mijn LinkedIn-profiel vind je hier. Wat ik daarbij vooral heb geleerd is dat wat je ook doet, de manier waarop je taken oppakt wel gestructureerd moet zijn.

 

Structuur is namelijk wél leuk. Het geeft me meer ruimte om nieuwsgierig te blijven en te leren. Ik plan mijn dagen zo in dat ik vooral in de ochtenden werk, met overloop naar de middag. Ik zorg dat ik alle dagen ruimte heb om op onderzoek uit te gaan, iets nieuws te leren of oude vaardigheden weer op te pakken. Soms neem ik een middag vrij en dan werk ik wel degelijk ook ’s avonds. Maar, dat kan dan goed omdat ik ’s middags al heb kunnen ontspannen.

 

Als mijn bureau is opgeruimd kan ik snel de informatie vinden die ik nodig heb, waardoor ik tijd over hou om op onderzoek uit te gaan, iets nieuws … afijn je hebt het net al gelezen. Door het plannen van mijn dagen kan ik het ook zo regelen dat ik kan werken waar ik wil. Thuis of in mijn eigen kantoor op een bedrijventerrein hier in Zeewolde. Maar ik kan mijn werk ook doen in de trein, aan een flexwerkplek, in een rustige hotelkamer of met mijn voetjes in het water. Een beetje paradoxaal misschien, maar een schema geeft mij vrijheid.

 

Waar gaat mijn hart sneller van kloppen? Duurzaamheid, nieuwe manieren van communiceren, persoonlijke groei, social  media support. Maar ook van leuke evenementen organiseren zowel offline als online. Er is nog zoveel meer. Mijn eigen groei haal ik uit bezig zijn met mijn gezin, hardlopen, zelf kleding maken, creatief bezig zijn en lezen, lezen, lezen.

 

Mijn niche? Die ken ik niet. Ik weet wel waar mijn passies liggen: overal, maar vooral in een leven lang leren. Dus ik heb besloten dat ik geen niche kies!

Ga jij ook voor de winst met een Virtueel assistent?

Pit crew
Zonder eigen team bereik je nooit de top!

Met Virtueel Assistenten bouw je jouw eigen pit-crew

Fantastisch hè? Die winst van “onze” Max Verstappen? En Marjolein Buis op Roland Garos? Maar ook de halve finaleplaats van Kiki Bertens, de vierde plek van Steven Kruijswijk. Allemaal hele mooi sportmomenten de afgelopen maand.

Verstappen profiteerde van de uitval van de beide Mercedessen, maar verder heeft hij de race toch echt helemaal zelf gewonnen. Hij was degene die het hoofd koel hield en Kimmi Raïkonen en de rest gewoon achter zich liet. Toch?

Natuurlijk, Max zat alleen in de auto en achter het stuur. Marjolein en Kiki moesten die ballen terugslaan, Steven de pedalen rond laten draaien, maar lag het echt helemaal alleen aan hen? Natuurlijk niet! Ze konden allemaal terugvallen op een deskundig team.

Het zou toch wat zijn als Max zelf alle vier zijn banden moest wisselen, tanken, de strategie bedenken én precies zien waar alle andere 17 coureurs zich op de baan bevonden. Team Red Bull heeft daar zeer deskundige, goed opgeleide medewerkers en managers voor. Zodra Max de pits in rijdt hoeft hij zich “alleen maar” te concentreren op het bordje dat aangeeft dat hij weer verder kan rijden. Alle andere handelingen worden uitgevoerd door de pit-crew, terwijl de teammanager hem nog even de nieuwe strategie uitlegt. Als hij dan weer op de baan is krijgt hij alle voor hem relevante informatie via zijn boordradio binnen. Max kan ondertussen focussen op zijn directe tegenstander: degene die achter hem rijdt. Is dat niet goed geregeld?

Ook de tennisters krijgen advies en tactiek van hun managers/trainers en een wielrenner heeft niet alleen zijn ploeggenoten maar ook onder andere een teamarts, de chauffeur van de bus, de ploegleider en waarschijnlijk nog een publiciteitsmedewerker tot zijn beschikking. Deze entourage helpt de sporters om datgene te doen waar zij het best in zijn en hun geld mee verdienen. Zij kunnen zich concentreren op wat op dat moment het belangrijkst is: WINST.

Nu jij!

Ondernemen is ook topsport. Als boegbeeld van je bedrijf heb jij ook behoefte aan een team om je heen. Je hoeft niet alles zelf te doen, dat is vaak zelfs niet eens heel handig of efficiënt. Als jij je aandacht volledig richt op je product, dienst en klanten en bijvoorbeeld de administratieve taken, de social media marketing en/of de boekhouding uitbesteedt, hou je de concurrentie ver achter je en ga je voor de volle winst!

Ik kan je helpen om in kleine of grotere stappen te komen tot een eigen team van toptalenten die jou helpen om te excelleren. Als lid van va club exclusive_transparantVA Club Exclusive heb ik contact met andere virtueel assistenten op elk gebied dat je je maar kunt voorstellen.

 

 

Contact

Secondant2

Schepenveld 12 - 08

3891 ZK  Zeewolde

Secondant2

  • Over

  • Blog

Volg secondant2

Dit is een site van Ontwerpmevrouw

© Ontwerpmevrouw. Alle rechten voorbehouden / all rights reserved. Powered by YOOtheme.