Nieuw sinds december 2017: Instagram hashtags volgen
Op Instagram volg je je vrienden en videomakers. Je ziet hun selfies, hun kerstmaaltijden, grappige video’s en de stockfoto’s die zij delen. Op je startpagina zie jij een paar voorgestelde berichten en andere intagrammers die jij zou kunnen volgen. Maar sinds begin december 2017 is er nog een mogelijkheid bij gekomen: Hashtags.
Je kunt ze volgen zodat je ook berichten en verhalen over een onderwerp op je startpagina ziet, die niet door jouw vrienden gedeeld worden.
Met hashtags volgen kan je de beste #U2-berichten of #makeover-handleidingen zien, ongeacht wie ze heeft geplaatst.
Facebook’s nieuwe missie
De hashtags op Instagram zijn een aanvulling op de nieuwe overkoepelende missie van Facebook om ‘de wereld dichter bij elkaar te brengen’. Net als bij Facebook’s Groepen kan je via hashtags volgen accounts ontdekken die anders buiten je eigen vriendenkring vallen. Of je vrienden nu een andere smaak hebben dan jij of dat je eens iets anders wilt zien dan hun selfies en toetjes, met hashtags volgen kan je je online wereld inrichting zoals jij dat wilt.
Deze wijziging zal jou als gebruiker zeker helpen om verder te kijken dan je eigen, hoe dan ook, beperkte sociale kring en informatie te vinden die aansluit bij jouw hobbies en interesses.
Hashtags in online marketing via Instagram
Deze uitbreiding helpt jou natuurlijk ook bij je online marketing. Zeker als jij jouw volgers zelf ook volgt: je ziet al snel welke hashtags zij gebruiken: je hoeft minder te raden naar de juiste zoektermen
De hashtags komen ook te staan in de profielen van jouw volgers, of van degenen die jij volgt. Maak daar dus ook gewoon gebruik van.
Klik op de hashtag en je kunt hem direct gaan volgen. Je krijgt dan ook een overzicht van de meest relevante berichten met die hashtag en wat verderop ook de nieuwste berichten.
Door deze hashtags ook in jouw berichten te plaatsen kom je weer sneller in het zicht én bereik je meer instagramgebruikers dan alleen jouw volgers.
Spam en ongewenste berichten op jouw tijdlijn
Instagram heeft een algoritme ontwikkeld dat de beste berichten voor jou selecteert aan de hand van meest recente berichten en ook op de kwaliteit van de berichten. Hoe dat laatste in zijn werk gaat? Geen idee. Instagrams ideeën over kwaliteit hoeven natuurlijk niet de jouwe te zijn. Je kunt er wel voor zorgen dat je bepaalde berichten vaker ziet door ze te liken.
En natuurlijk kan je wel zelf ongepaste berichten melden.
Om spam en aanstootgevende inhoud te verwijderen, gebruikt Instagram geautomatiseerde en handmatige systemen voor het markeren en het blokkeren van mensen die deze berichten plaatsen. Ze zetten honderden mensen in hun community operations-team in, die dag en nacht gebruikersmeldingen en geautomatiseerde rapporten nalopen.
Volgens het bedrijf hebben ze in de afgelopen paar maanden verbeteringen doorgevoerd in de manier waarop ze hashtag-inhoud verzamelen en rangschikken. Hiermee willen ze ervoor zorgen dat wat op de hashtag-pagina’s wordt getoond veilig is. Tegelijkertijd kunnen ze daarmee de trends in hashtaggebruik in kaart brengen.
Nu jij
Ik ben benieuwd welke hashtags jij gaat volgen, maar vooral ook welke hashtags jij wilt gaan gebruiken voor jouw online marketing!