Het einde van "Like, deel, win"? - Met hart voor Social Media

Het einde van “Like, deel, win”?


Facebook en Instagram strafwerk

Secondant Facebook Instagram

Zoals je weet zien niet al jouw facebook- en instagramvolgers automatisch ál jouw berichten. Het is in Nederland zelfs zo dat een nieuw bericht tussen de 4 en 8% van jouw facebookvolgers bereikt. Alleen als er door deze volgers op je bericht gereageerd wordt zien meer mensen (weer een deel van hun volgers/vrienden) het. Facebook bekijkt hoeveel reacties er op een bericht komen en met Instagram doen ze hetzelfde. Als jouw berichten en foto’s veel reacties en likes krijgen en/of vaak gedeeld worden, beloont Facebook je: jouw berichten worden op meer tijdlijnen gezet. Daarom zie je ook zoveel bedrijven die gebruik maken van “Like, deel- en win-acties” en berichten met “tag iemand die…”. Dat lijkt dus een goede strategie. Maar let op:

 

“This Stops NOW”

Facebook vindt dat je op deze manier vals speelt. Daarom kondigde het bedrijf op 18 december 2017 aan dat Facebook- en Instagramgebruikers die dit doen binnenkort gestraft worden. De computers van Facebook zijn heel goed in het herkennen van dit soort berichten. Ze zetten hun kennis straks in om ervoor te zorgen dat nieuwe berichten juist aan MINDER mensen getoond worden als je deze tactiek blijft gebruiken. Dus: hoe vaker je de nieuwe regels overtreedt, hoe lager het percentage volgers dat jouw berichten ziet.

 

Time Out

Facebook en Instagram strafwerkVoorlopig zal Facebook je alleen een “time-out” geven. Als je je leven betert kun je, weer in een goed blaadje komen en wordt de straf afgezwakt.

 

Geen paniek!

Het nieuwe algoritme gaat niet per direct in. Je hebt nog even de tijd om je ingeplande berichten aan te passen. Maar wacht niet te lang, want de precieze datum is nog niet bekend. Dat kan dus per 1 januari zijn, of per 10 of 17 of… nou ja, je begrijpt me wel.

 

Veel succes! En als je vragen hebt? Stuur me een vraag via een Facebookbericht, gebruik de chat of schrijf een reactie hieronder.

Have any Question or Comment?

One comment on “Het einde van “Like, deel, win”?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blogs

Categorieën